بلبرینگ چیست؟

آشنایی با بلبرینگ

بلبرینگ یا همان یاتاق توپی به‌گونه‌ای از چرخنده‌ها گفته می‌شود که کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارند. این واژه از دو کلمه ball (ساچمه‌ها) و bearing (بدنه، یاتاقان و بالشتک) تشکیل‌شده است؛ که انواع مختلف با کاربرد مشخص دارند. در این قطعه بار از لایه‌های خارجی به گوی‌ها منتقل می‌شود و ازآنجا فشار به لایه‌های داخلی تحمیل می‌شود تا اصطکاکی را منجر به ایجاد مشکلاتی از قبیل خوردگی، ساییدگی، خراشیدگی و غیره می‌گردد از طریق این قطعه جلوگیری شود.

در هرجایی از زندگی روزمره خود که دقت کنیم می‌توانیم استفاده‌ی بلبرینگ را ببینیم از تمامی خودروها گرفته تا دوچرخه‌ها، اسکیت، موتورسیکلت‌ها، قطار، هواپیما و هر لوازم مهمی که مورد استفاده بشر قرار دارد در ساخت آن از این قطعه استفاده‌ شده است تا بارهای متفاوت وارد شده به دستگاه‌ها را تحمل کند تا از آسیب‌های احتمالی بر ساختمان دستگاه جلوگیری شود.

Bearing بارهای محوری، شعاعی و ترکیبی را به‌ راحتی تحمل می‌کنند و در صورت وجود فشار زیاد امکان خورد شدن آن وجود دارد که هر کدام از انواع این قطعه بسته به محل استفاده قابلیت تحمل متفاوتی دارند.

به لحاظ ساختمان داخلی این نوع یاتاقان به انواع یاتاقان‌های لغزشی، یاتاقان‌های غلتشی و یاتاقان‌های مگنتی مختلفی تقسیم می‌گردد که از دو عدد کنس و مجموعه اجزای غلتنده (ساچمه‌ها و قفسه) که در مسیر مشخص داخل کنس ها حرکت می‌کنند تشکیل‌شده‌اند.

انواع تحمل بارهای وارده بر این قطعه

شعاعی

این نوع یاتاقان‌ها محور را در زمان تغییر دور و بار در مرکز قرار داده و بار شعاعی را تحمل می‌نمایند، این نوع یاتاقان‌ها نباید در برابر چرخش مقاومتی از خود نشان داده چراکه در صورت بروز این امر سیستم منجر به کاهش راندمان خواهد شد. از انواع این یاتاقان‌ها می‌توان به بیرینگ های شیار عمیق و خود تنظیم و یاتاقان‌ها و برینگ‌های لغزشی اشاره نمود.

محوری

از جمله بلبرینگ‌های که بار شعاعی را می‌توانند تحمل کنند نوع کف گرد هستند که به‌صورت یک‌طرفه و دوطرفه ساخته‌شده‌اند. زمانی که نیروی محوری کم باشد از یاتاقان مخروطی رول نیز می‌توان بهره گرفت.

ترکیبی (شعاعی-محوری)

این نوع یاتاقان‌ها علاوه بر تحمل بار شعاعی بار محوری را نیز تحمل کرده که می‌توان به یاتاقان‌های تماس زاویه‌ای یک ردیفه – دو ردیفه و یا رولبرینگ‌های مخروطی در این نوع اشاره کرد، در بعضی موارد نیز از یاتاقان‌های تماس زاویه‌ای یک ردیفه به‌صورت دوتایی به حالت روبه‌رو – پشت‌به‌پشت و یا پشت سرهم در این نوع بار می‌توان استفاده کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از بلبرینگ skf پیشنهاد می شود حتما مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

انواع بلبرینگ‌ ها بر اساس نوع تحمل بار

1- کف گرد

این نوع از قطعه فقط می‌توانند بار محوری را تحمل کنند و امکان تحمل بار شعاعی توسط آن‌ها وجود ندارد و معمولاً از جنس فولاد یا برنج به دو شکل تک ردیفه و دو ردیفه ساخته‌شده‌اند.

 2- خود تنظیم

این نوع یاتاقان از دو ردیف ساچمه در ساختش استفاده‌شده است تا در صورت بروز انحراف یا مشکل توانایی خودتنظیمی دارد

3- تماس زاویه‌ای

این نوع قطعه به‌راحتی می‌تواند بارهای ترکیبی (بارهای شعاعی و بارهای محوری) را تحمل کند. در این مدل حلقه داخل و بیرون یاتاقان دریک راستا نیست و دارای زاویه است که به سه صورت تک ردیفه، دو ردیفه و چهار ردیفه موجود هستند.

4- شیار عمیق

این نوع از بلبرینگ ها به نسبت سایر نمونه‌ها از سرعت بالاتری برخوردار است در ساخت این قطعه فاصله بین کاسه‌نمد و حلقه داخلی زیاد می‌باشد که همین امر باعث ایجاد سرعت بیشتر در چرخش آن می‌گردد. شیار عمیق‌ها به سه دسته تک ردیفه، دو ردیفه و تک ردیفه با شیارهای ساچمه خور تقسیم می‌شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از خرید بلبرینگ با بهترین کیفیت و قیمت می توانید با کارشناسان مجرب تأمین دیباپارت تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

شما عزیزان می توانید در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان مجرب دیباپارت تماس بگیرید.