نحوه نصب و بیرون آوردن بلبرینگ ها

بلبرینگ ها به عنوان یکی از پرکاربرد ترین ابزار صنعتی شناخته می‌شوند که با توجه به کاربردهای متفاوتی که دارند در صنایع بزرگ و کوچک مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اصلی ترین کاربرد این ابزار تحمل بارهای سنگین و جلوگیری از فرسایش و اصطکاک ماشین آلات چرخشی میباشد. طراحی این ابزار به گونه ای است که در نسبت به ضربه های سنگین حساس و آسیب پذیر هستند بنابراین یکی از مهم ترین اقدامات هنگام استفاده از بلبرینگ ها یادگیری نصب و یا بیرون اوردن صحیح این ابزار به منظور جلوگیری از اسیب های احتمالی است.

در این مقاله به بررسی و اموزش گام به گام مراحل نصب و بیرون اوردن بلبرینگ ها می‌پردازیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

یکی از مهم ترین اقدامات پس از خرید بلبرینگ یادگیری بحث مونتاژ و دمونتاژ بلبرینگ ها یا به عبارتی دیگر نصب و بیرون آوردن آن هاست. انجام صحیح این مراحل در عین اینکه آسیب دیدن بلبرینگ ها جلوگیری کرده و کیفیت عملکرد دستگاه شما را حفظ میکند و موجب افزایش طول عمر دستگاه میشود.

نحوه نصب بلبرینگ

برای نصب بلبرینگ سه گام بسیار مهم وجود دارد:

  • اولین گام برای نصب بلبرینگ بررسی شرایط محل نصب آن است. در صورت وجود رطوبت، گرد و غبار و سایر عوامل خارجی از این قبیل در محل نصب بلبرینگ امکان نفوذ آن به درون قطعه و بروز خسارت و خرابی در طول زمان میشود. بنابراین نسبت به تمیز بودن محل نصب اطمینان حاصل کنید.
  • پیش از نصب بلبرینگ مشخصات فنی آن که شامل: قطر داخلی، قطر خارجی و ارتفاع بلبرینگ و میزان تلرانس بلبرینگ را چک کنید. تلرانس ابعادی و هندسی قطعات دخیل در مونتاژ باید قبل از شروع فرآیند نصب مورد بررسی قرار گیرد.
  • بلبرینگ را از بسته خارج کنید و با استفاده از ابزار مخصوص نسبت به نصب آن اقدام کنید. در زمان نصب بلبرینگ استفاده از وسایل ایمنی از جمله دستکش ایمنی و کفش ایمنی الزامی است چراکه علاوه بر حفظ ایمنی فرد از ورود آلودگی به بلبرینگ جلوگیری میکند. با توجه به ابعاد و ویزگی های فنی بلبرینگ مناسب ترین شیوه نصب را برای آن انتخاب کنید.

6 نکته مهم نصب بلبرینگ

  • تا قبل از نصب بلبرینگ تمامی قطعات و ابزاری که در فرایند مونتاژ مورد استفاده قرار میگیرند را از بسته بندی خارج نکنید.
  • تمامی ابزار مورد نیاز در فرایند مونتاژ را در دسترس خود قرار دهید.
  • در صورت باز بودن بسته بندی بلبرینگ به علت بالا رفتن احتمال آلودگی بلبرینگ را بشویید و خشک کنید.
  • اگر بلبرینگ مورد استفاده آکبند باشد پیش از مصرف نیاز به روانکاری ندارد.
  • راهنمای نصب بلبرینگ را به خوبی مطالعه کنید و پس از انتخاب شیوه ی نصب از ابزار و وسایل متناسب با آن روش استفاده کنید.
  • مراحل نصب را مطابق با دفترچه راهنما پیش بروید تا از ریسک و خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

اهمیت بررسی تلرانس در هنگام نصب بلبرینگ

بررسی تلرانس بلبرینگ سه جنبه از دقت بلبرینگ را شامل میشود؛ دقت ابعاد خارجی، دقت ماشین‌کاری و دقت اجرا.

  • دقت ابعاد خارجی: این پارامتر به منظور مشخص شدن شفت و اتصالات هوزینگ صورت میگیرد که مواردی چون قطر سوراخ، قطر بیرونی، عرض رینگ داخلی و عرض رینگ بیرونی را شامل میشود.
  • دقت ماشینکاری: این جنبه از دقت نشان دهنده ی دقت فرایند تولید میباشد. این پارامتر برای اندازه گیری تغییرات هنگام مقایسه یک بلبرینگ با بلبرینگ دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.
  • دقت اجرا: این پارامتر به جهت کاهش حداکثری لرزش و ناهمترازی در مونتاژ بسیار حائز مهم میباشد. دقت اجرا برای اندازه گیری میزان دویدگی شعاعی و محوری را برای رینگ داخلی و بیرونی، دویدگی جانبی را برای رینگ داخلی و قطر بیرونی و نهایتا دویدگی قطری را برای رینگ خارجی مورد استفاده قرار میگیرد.

بیرون آوردن بلبرینگ

بیرون آوردن بلبرینگ یا در اصطلاح دمونتاژ کردن ممکن است به دلایل متعددی از جمله تعویض بلبرینگ یا روانکاری صورت بگیرد. دمونتاژ کردن مانند مونتاژ کردن یک مهارت تخصصی است که بهتر است توسط متخصص انجام شود چراکه درصورت خروج غیر اصولی علاوه بر آسیب به بلبرینگ امکان آسیب اجزای وابسته ای مثل کاسه نمد نیز وجود دارد. استفاده از ابزار مناسب دمونتاژ مانند بلبرینگ کش از نکات حائز اهمیت هنگام بیرون آوردن بلبرینگ است. بلبرینگ کش ها با تاصال به حلقه داخلی یا بخشی از حلقه خارجی فرایند بیرون آوردن بلبرینگ را تسهیل میبخشند.

جهت کسب اطلاعات از برندهای معروف و معتبر دنیا از جمله بلبرینگ skf و … می توانید مقالات مربوط به آن ها را در صفحه مربوطه مطالعه نمایید.

نکات مهم درباره مونتاژ و دمونتاژ کردن بلبرینگ

  • هنگام مونتاژ و دمونتاژ کرئن بلبرینگ با توجه به روش مورد نظر از ابزار هیدرولیکی یا مکانیکی مناسب استفاده کنید.
  • از وارد کردن هر گونه ضربه، شوک و یا فشار غیراصولی به اجزای بلبرینگ مانند ساچمه ها خودداری کنید.
  • از ضربه های مستقیم به قطعه در زمان مونتاژ و دمونتاژخودداری کنید.
  • در صورتی که بلبرینگ نیاز به حرارت مستقیم داشت از ابزار مناسب استفاده کنید.
مقالات مرتبط

شما عزیزان می توانید در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان مجرب دیباپارت تماس بگیرید.