راهنمای خرید پمپ صنعتی

پمپ صنعتی همانطور که از اسمش پیداست در صنعت مورد استفاده قرار میگیرد. پمپ های صنعتی انواع مختلفی دارند که با توجه به حوزه ای که در آن به کار گرفته میشوند کارایی متنوعی دارند.

اصلی ترین کاربرد پمپ صنعتی انتقال مایع است. این مایع که میتواند به صورت آب، نفت، مواد شمیایی صنعتی، فاضلاب، گل ‌ولای، دوغاب یا محصولات غذاییِ مایع باشد به واسطه پمپ صنعتی جایی به جای دیگر منتقل میشوند.

همانطور که پیش اشاره شد بنا به کاربرد، پمپ های صنعتی انواع گوناگونی دارند،  این پمپ ها در نوع مایع موردنظر برای پمپاژ، فاصله مورد نظر برای حرکت مایع، مقدار مورد نیاز در یک بازه زمانی خاص و… با یکدیگر متفاوتند. بعضی از پمپ های صنعتی در صنایع کشاورزی، مواد خوراکی مورد استفاده قرار میگرند و گروهی از آن در شرکت های آب و فاضلاب همچنین برخی از پمپ ها مصرف خانگی دارند.

  • پمپ دینامیکی
  • پمپ سانتریفیوژی
  • پمپ جابه جایی مثبت
  • پمپ دیافراگم
  • پمپ زیر آب
  • پمپ دنده ای

انواع پمپ صنعتی

پمپ دینامیکی

پمپ های دینامیکی که خود به چند دسته تقسیم میشوند، اصلی ترین کاربرد این پمپ ها انتقال انرژی به‌صورت پیوسته بین سیال‌ها می‌باشد میباشد که به واسطه سرعت ‌دادن به سیال، انرژی را منتقل می‌کنند. پمپ های سانتریفیوژی از دسته پمپ های دینامیکی به شمار میروند.

پمپ سانتریفیوژی

پمپ های سانتریفیوژی به عنوان محبوب ترین پمپ ها در سراسر جهان شناخته میشوند. سادگی کارکرد، بدنه مستحکم و مقاومت بالا و هزینه تولید مقرون به صرفه این پمپ ها از جمله عواملی است که این دسته پمپ ها را به پر استفاده ترین پمپ ها در صنعت تبدیل میکند، پمپ سانتریفیوژی عمودی و پمپ سانتریفیوژی افقی دو دسته از پمپ های سانتریفیوژی هستند که در ادامه  نیز به معرفی آن ها میپردازیم.

پمپ‌های سانتریفیوژی، نیرویی را به‌وسیله انتقال انرژی مکانیکی از موتورالکتریکی به مایع  داخل پروانه، منتقل می‌کند، جریان مایع مذکور وارد مرکز پروانه شده و در راستای تیغه‌های آن خارج می‌شود. در نتیجه میتوان گفت قدرت سانتریفیوژی موجب افزایش سرعت مایع و تغییر در انرژی جنبشی میشوند.

پمپ سانتریفیوژی عمودی

نام دیگر این پمپ، پمپ پایه میباشد. کاربرد اصلی این پمپ، واشر قطعات مختلف می‌باشد. پمپ سانتریفیوژی عمودی طراحی منحصر به فردی دارند که یاتاقان خارج از گودال قرار دارد و حجم داخل گودال می افتد.

پمپ سانتریفیوژی افقی

از این پمپ ها معمولا در خدمات پمپاژ استفاده میشوند. این پمپ ها دارای حداقل دو پروانه  و بیشتر میباشند. همه فازها در یک محفظه مشابه قرار دارند و روی یک شافت مشابه سوار شده‌اند. در یک تک شافت افقی، حداقل هشت مرحله می‌تواند سوار شود. پمپ‌های چند مرحله‌ای می‌توانند تک مَکِشی یا دو مکشی در پروانه اول باشند.

پمپ جا به جایی مثبت

عملکرد این پمپ به گونه ای است که پس به دام انداختن و محبوس کردن مقدار مشخصی مایع و آزاد کردن ناگهانی آن باعث ایجاد حرکات مایعات میشود.  برخی از پمپ های جا به جایی مثبت به گونه ای طراحی شده اند که یک حفره انبساطی در سمت مکش و یک حفره کاهنده در سمت تخلیه دارند. با گسترده شدن حفره در سمت مکش، مایع درون پمپ جریان می یابد و به فروپاشی حفره، مایع از آن خارج میشود. نکته مهمی‌که درباره این پمپ‌ها وجود دارد این است که جریان ایجادشده توسط پمپ‌های جابجایی مثبت، مقطعی است درحالی‌که جریان ایجاد شده توسط پمپ‌های سانتریفیوژ دائمی است.

پمپ های جا به جایی مثبت را میتوان در دو دسته اصلی قرار داد:

  • متقابل
  • چرخشی

پمپ دیافراگم

پمپ دیافراگم یکی از انواع پمپ های جا به جایی مثبت است.این پمپ ها به گونه ای طراحی شده اند که دارای دو یافراگم هستند که با هوای متراکم هدایت میشوند هر دیافراگم مجموعه ای از شیرهای توپی و پک را شامل میشود. در پمپ های دیافراگم مکش هوا با استفاده از شیر انتقال هوا، هوا را به طور متناوب نسبت به دو دیافراگم اعمال می‌کند.

 این پمپ که به نام های پمپ AOD  دیافراگم اجرا شده با هوا، پمپ پنوماتیک و AODD شناخته می‌شود کاربرد های گوناگونی در در کارخانه‌های عمومی، صنعتی و معدنی دارند همچنین از این پمپ ها برای انتقال مواد شیمیایی، تولید مواد غذایی، معادن زغال سنگ زیرزمینی و غیره نیز استفاده می‌شود.

پمپ زیر آب

پمپ زیر آب با نام های دیگری از جمله مپ طوفان، پمپ فاضلاب و پمپ سپتیک شناخته میشود. از کاربرد های این چمچ میتوان به بازیافت آب باران و مواردی چون خدمات ساختمانی، خانگی، صنعتی، تجاری، روستایی، شهری اشاره کرد.

این پمپ ها ساختمان لوله ای دارند و کاربرد این لوله‌ها عمدتا در پروانه‌های مختلف مانند پمپ‌های بسته، چند ای، تک کانال، گرداب و یا گریندر می‌باشد.

پمپ دنده ای

پمپ های دنده ای یکی از یزر گروه های پمپ های جا به جایی مثبت محسوب میشوند. از قابلیت ویژه این پمپ ها میتوان به پمپاژ با نیرو و فشار زیاد برای مایعات با غلظت بالا اشاره کرد. طراحی این پمپ ها به گونه ای که در ساختار آن ها هیچ گونه شیری به کار برده نمیشود و این باعث بروز مشکلاتی چون اصطکاک و سرعت زیاد پروانه میشوند. به همین جهت این پمپ برای جا به جایی مواردی چون سوخت، روغن گریس و… مناسب است و برای مایعات سخت و یا جامدات مورد استفاده قرار نمیگیرد.

پیش از خرید پمپ صنعتی بهتر است با انواع پمپ صنعتی و کارکرد آن ها اشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید پمپ با کارکرد مناسب برای اهداف خود انتخاب کنید. راهنمایی گرفتن از کارشناسان در این زمینه و یا مطالعه منابع کامل و مفید شما را در انتخاب بهترین پمپ صنعتی یاری میکند.

ملاک های اصلی انتخاب پمپ

  • کیفیت پمپ

انتخاب پمپ صنعتی با کیفیت موجب بهبود سرعت و عملکرد کار شده و از بروز خسارت های مالی نیز جلوگیری میکند. برند، متریال استفاده شده در ساختمان پمپ، کشور سازنده، دارا بودن استتندارد های بین المللی از موارد است که تضمین کننده کیفت محصول میشود. همچنین خرید پمپ از مراکز فروش معتبر و کسب اطلاعات از میزان رضایت مشتریان قبلی نیز موجب میشود تا خرید مطئن تری انجام دهید.

  • دبی پمپ

دبی پمپ معیاری برای اندازه گیری توانایی پمپ برای پمپاژ آب، مواد سیال و ذرات جامد در یک سیکل زمانی است.  یکی از عوامل موثر در در میزان انتقال موارد در پمپ، ارتفاع پمپ است به طوری که هر چه پمپ ارتفاع بیشتری داشته باشد از فشار وارد شده بر پمپاژ کاسته می شود. از دیگر موارد حائز اهمیت میزان زمان صرف شده برای میزان مشخصی مواد سیال قابل است.

دقت به این موارد پیش از خرید پمپ تاثیر بسزایی در بازدهی کار دارد.

  • هد پمپ

هد پمپ یا فشار پمپ نشان دهنده قدرت انتقال مواد به سطوح بالا و پایین می باشد که می توان آن را بر حسب متر یا فوت در پمپ های سانتریفیوژ و بر حسب اینچ مربع و کیلو پاسکال در پمپ های روتاری محاسبه کرد. برای این کار توصیه میشود از یک متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید.انتخاب پمپ متناسب با لوله کشی باعث میشود تا فشار پمپاژ برای فضای مورد نظر متناسب باشد.

  • نوع سیال

پیش از انتخاب پمپ نوع سیال خود را انتخاب کنید؛ توجه به میزان غلظت و دمای سیال  از موارد تاثیر گذار در نوع پمپ میشود. همچنین در صورت استفاده از برخی از سیالات مانند آب شور و اسید ها که موجب خوردگی میشود بهتر است جنس پمپ را نیز مورد بررسی قرار دهید و یا از پمپ های مخصوص آب شور استفاده کنید.

  • خدمات پس از فروش

در زمان خرید به خدمات پس از فروش پمپ صنعتی دقت کنید چراکه امکان دارد در طول زمان امکان تعمیر یا تعویض قطعه وجود دارد همچنین مطمئن شوید که قطعات یدکی مورد نظر در بازار در دسترس باشد.

از دیگر موارد قابل ذکر پیش از انتخاب پمپ صنعتی به طور خلاصه میتوان به موراد زیر اشاره کرد:

  • فضای مناسب برای تعبیه پمپ ایجاد کنید
  • در بازه های زمانی مشخصی از پمپ بازدید نمایید و از سالم بودن آن مطمئن شوید و در صورت بروز نقص در جهت برطرف کردن آن اقدام کنید.
  • توجه به مواردی چون وزن پمپ، ارتفاع و قطر لوله های ورودی و خروجی، جنس بدنه پمپ، جنس شفت، مشخصات موتور پمپ اعم از حداکثر سرعت و توان آن باید در زمان خرید اهمیت بسیاری دارد.
  • میزان صدای تولید شده در زمان کار را در نظر بگبربد مخصوصا اگر پمپ را در فضای بسته قرار می دهید.
  • به پمپ دسترسی ساده و آسانی داشته باشید.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از خرید پمپ صنعتی، فلنج صنعتی و … و استعلام قیمت آن با کارشناسان مجرب تأمین دیباپارت تماس گرفته و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

مقالات مرتبط

شما عزیزان می توانید در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان مجرب دیباپارت تماس بگیرید.