عمر بلبرینگ چقدر است؟

آیا بلبرینگ ها تاریخ انقضا دارند؟

ممکن است تا کنون این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد. اگر بلبرینگ ها تاریخ انقضا داشته باشند میتوان از بلبرینگ یا رولبرینگ از تاریخ گذشته استفاده کرد؟ در این مقاله به بررسی عمر مفید بلبرینگ و رولبرینگ، عوامل تاثیر گذار بر طول عمر ان ها و پاسخ به این قبیل سوالات میپردازیم. اگر بلبرینگ ها از ابزار مورد استفاده شما نیز میباشند تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بلبرینگ ها ابزار مکانیکی هستند که عموما از جنس اهن و فلز ساخته میشوند. این ابزار در صنایع مختلفی از جمله ماشین سازی، هواپیما سازی و … به عنوان یکی از ابزار حیاتی مورد استفاده قرار میگیرند. بنابراین برای انتخاب بلبرینگ با کیفیت بالا و عملکرد مناسب فاکتور های مهمی در نظر گرفته میشود که طول عمر مفید بلبرینگ ها یکی از آن هاست.

بلبرینگ نیز مانند سایر محصولات تولیدی با توجه به نوع کارایی و کیفیتی که دارند طول عمر مفیدی دارند که با عنوان تاریخ انقضا مشخص میشود. طول عمر مفید بلبرینگ ها بر اساس شرایط ایده ال نگهداری ان ها اندازه گیری میشو و برخی موارد باعث کوتاه تر شدن این دوره میشوند. مواردی چون نحوه نگهداری از دستگاه، نوع گریس و روغن مورد استفاده در بلبرینگ و همچنین نوع آب بند (فلزی یا لاستیکی) مورد استفاده در ساختار بلبرینگ همگی در تعیین عمر مفید ان تاثیرگذار است.

برای مثال با توجه به نوع واشر یا آب بند بلبرینگ ها به سه دسته تقسیم میشوند:

بلبرینگ واشر فلزی، بلبرینگ های واشر لاستیکی و بلبرینگ های بدون واشر. بلبرینگ های واشر فلزی نسبت به دو مدل دیگر طول عمر کمتری دارد و حداکثر طول عمر آن ها دو سال اندازه گیری میشود. عمر مفید بلبرینگ های واشر لاستیکی 3 سال و بلبرینگ های بدون واشر به دلیل عدم وجود روانکار نسبت به دو مورد دیگر عمر مفید طولانی تر (5 سال) دارند.

تاریخ انقضا در بلبرینگ تاثیر مستقیمی بر عملکرد دستگاه دارد. در صورت استفاده از بلبرینگی تاریخ انقضای آن گذشته باشد نه تنها کیفت عملکرد آن کاهش یافته و کارایی سابق را ندارد موجب بروز خساراتی جبران ناپذیر به بدنه یا قسمتی از دستگاه شود. به همین دلیل در نظر گرفتن تاریخ انقضای بلبرینگ از اهمیت بالایی برخوردار است.

آیا می توان از بلبرینگ تاریخ مصرف گذشته استفاده کرد

با وجود تاکید فراوان بر تاثیر مستقیم عمر مفید بلبرینگ بر کیفیت عملکرد آن ها، در ایران و برخی دیگر از کشور ها نه تنها فروشندگان بلکه مصرف کنندگان به تاریخ انقضای بلبرینگ اهمیتی نمیدهند و حتی بیشتر تمایل دارند از بلبرینگ های قدیمی تر استفاده کنند چراکه بلبرینگ های قدیمی تر مانند بلبرینگ های آمریکایی و آلمانی نسبت به بلبرینگ های جدید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده که مصرف کنندگان با انجام مواردی چون روانکاری باعث افزایش کیفیت عملکرد بلبرینگ های قدیمی میشوند.

نحوه ی محاسبه ی طول عمر بلبرینگ

تاریخ انقضای بلبرینگ بر اساس محاسبات فیزیکی و شیمیایی مختلف و با استفاده از فرمول های پیچیده ریاضی و فیزیک و شیمی اندازه گیری میشود. اندازه گیری طول عمر مفید این ابزار توسط کارشناسان حرفه ای در این زمینه صورت میگیرد و افراد عادی برای محاسبه طول عمر بلبرینگ نیاز به آموزش و راهنمایی گرفتن از یک کارشناس نیاز دارند. هر چند که  بیشتر بلبرینگ ها حاوی مشخصاتی اند که بیانگر نحوه محاسبه طول عمر آن هاست.

بهتر است بلبرینگ را از نمایندگی بلبرینگ معتبر در تهران خریداری نمایید تا از اصالت کالا مطمئن باشید.

اقدامات لازم پس از گذشت طول عمر بلبرینگ

همانطور که پیش تر گفته شد بلبرینگ در انوع صنعت به ویژه صنعت خودروسازی نقش اساسی دارد. بنابراین توصیه میشود در صورتی تمام شدن عمر مفید ان نسبت به تعویض قطعه اقدام کنید.  در صورتی که در طول دوران ضمانت برای بلبرینگ مشکلی ایجاد شود میتوانید با مراجعه به نمایندگی آن را تعویض یا تعمیر کنید. همچنین با رعایت برخی موارد میتوانید  طول عمر بلبرینگ را افزایش داده و از ایجاد خرابی و کاهش کیفیت عملکرد آن جلوگیری کنید:

  • استفاده اصولی و مراقبت از وسایلی که در آنها از بلبرینگ استفاده میکنید باعث کاهش فرسودگی و کاهش میزان اصطکاک بلبرینگ میشود. رعایت کردن این مورد باعث حفظ کیفیت بلبرینگ و حفظ سلامت دستگاه شده و از بروز خسارات احتمالی جلوگیری میکند.
  • خرید از نمایندگی ها یا مراکز معتبر فروش. مهم ترین مزیت خرید از نمایندگی ها یا مراکز معتبر ارائه خدمات پس از فروش، ضمانت قطعه و اطمینان از اصل بودن قضیه میباشد. قطعات اورجینال عمر طولانی تری نسبت به قطعات تقلبی یا بی کیفیت دارند و از آسیب رساندن به بدنه یا قسمت های دیگر دستگاه نیز جلوگیری میکنند.
  • پیش از استفاده به وسیله روغن یا گریس مناسب نسبت به روانکاری قطعه اقدام کنید و با اینکار از فرسایش بلبرینگ جلوگیری کنید. انتخاب نوع ماده روان کننده در حفظ کیفیت عملکرد بلبرینگ بسیار حائز اهمیت میباشد.
  • پس از دوره ای استفاده از بلبرینگ در صورت نیاز روغن یا گریس را با استفاده از حلال مناسب پاک کنید و با در نظر گرفتن روان کننده قبلی مجددا قطعه را را روانکاری کنید.
  • مراقبت های دوره ای نیز یکی از موارد موثر در افزایش طول عمر بلبرینگ و راه مناسبی برای پیدا کردن نواقص و بر طرف کردن آن ها هستند.
  • هنگام خارج کردن نصب و یا خارج کردن بلبرینگ از دستگاه دقت کنید. چرا که عدم نصب یا خروج صحیح بلبرینگ باعث اسیب دیدن قطعه میشود.

سخن نهایی:

بلبرینگ یک ابزار حیاتی و پرکاربر در صنایع گوناگون است و با توجه به نوع کاربرد آن بسیار مورد استفاده قرار میگیرد همچنین بلبرینگ ها با توجه به برند و کیفیت آن ها یکی از ابزار صنعتی گران قیمت نیز محسوب میشوند. بنابراین سعی در حفظ و نگه داری آن برای جلوگیری از تعویض و یا کاهش عمر مفید قطعه یکی از اقداماتی ضروری هنگام استفاده از بلبرینگ میباشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از انواع بلبرینگ ها (بلبرینگ skf و …) و قیمت آن ها می توانید با کارشناسان مجرب تأمین دیباپارت تماس حاصل نمایید.

مقالات مرتبط

شما عزیزان می توانید در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان مجرب دیباپارت تماس بگیرید.