عملکرد نادرست بلبرینگ‌ها

بررسی عملکرد نادرست بلبرینگ‌ها

عملکرد نادرست بلبرینگ‌ها یک مشکل شایع است اما این مسئله ناگهانی به وجود نمی‌آید بلکه در اثر عوامل مختلفی به وجود می‌آید . یک رویکرد ناظر و دقیق برای شناسایی علائم هشداردهنده یک خرابی قریب‌الوقوع ، می‌تواند از خرابی ماشین‌آلات و خسارت‌های متعاقب جلوگیری نماید. روغن‌های ضد گردوغبار بر روی بیرینگها تا حدودی در مقابل خوردگی از خرابی زود هنگام آن‌ها جلوگیری خواهد کرد.

یکی  از مهم‌ترین جنبه‌های نگهداری از یک قطعه صنعتی شناخت به‌موقع ایراد و مشکل قطعه و رفع آن می‌باشد. اگر هر مشکل بلبرینگ در زمان خود به درستی شناخته شود و ایراد آن رفع شود بلبرینگ‌ها طول عمر و کارایی بیشتری خواهد کرد. هر یک از خرابی‌های بلبرینگ‌ها دلایلی دارند. در صورت بروز هرکدام از این مشکل‌ها و اقدام نسبت به رفع آن‌ها می‌توان از خرابی زودهنگام و تعویض سریع بلبرینگ جلوگیری کرد.

نشانه عملکرد نادرست بلبرینگ‌ها

برای اینکه ما بدانیم که بلبرینگ ما دچار مشکل شده است دو نشانه بسیار مهم وجود دارد. یکی لرزش فرمان در هنگام رانندگی و دومین موردی که قابل‌اطمینان‌تر است ، صدایی می‌باشد که از چرخ به گوش می‌رسد که تا حدی ناهنجار و غیرمتعارف است. درواقع این صدا مانند این است که چیزی به چرخ گیرکرده و با تندتر شدن سرعت خودرو ریتم صدا هم تندتر می‌شود. پس باید به این علائم توجه نماییم تا دچار مشکلات ثانویه و متأسفانه در بعضی موارد جبران‌ناپذیر نگردیم.

معمولاً هر بلبرینگ از 4 قسمت تشکیل می‌شود

برای بهتر فهمیدن مسئله عملکرد نادرست بلبرینگ‌ها لازم است با اجزای مختلف یک بلبرینگ اشدایی داشته باشیم

1.رینگ داخلی

2.رینگ خارجی

3.قفسه‌ی بلبرینگ

4. ساچمه‌ها

علت عملکرد نادرست بلبرینگ

همان‌طور که در بالا اشاره شد با شناخت عوامل نادرست عملکرد بلبرینگ‌ها می‌توان از به وجود آمدن مشکلات احتمالی در بلبرینگ جلوگیری کرد تا بیشترین عمر را از یک بلبرینگ توقع داشته باشیم

1-روانکاوی نامناسب

 روانکاوی ناکافی، استفاده از روان کننده‌های نامناسب و یا دمای بیش‌ازحد است که باعث کاهش عملکرد روانکار شده که این مسئله منجر به عملکرد نادرست بلبرینگ خواهد شد.

2-آلودگی

آلودگی معمولاً ناشی از ورود مواد خارجی به روان کننده‌ها یا محلول‌های تمیزکننده است. از جمله این موارد که منجر به خرابی بیرینگها می‌شود می‌توان به ورود خاک، گردوغبار و تراشه‌های فولادی ناشی از محل‌های آلوده و دست یا ابزار کثیف اشاره نمود .

3-نصب نادرست

یکی دیگر از عوامل  عملکرد نادرست بلبرینگ‌ها نصب نادرست انهاست. یاتاقان‌ها باید برای اینکه درست ‌کار کنند با فشار روی حلقه چرخان سوار شوند. شما با دنبال کردن یک دستور عمل درست می‌توانید به‌راحتی به نصب صحیح آن‌ها بپردازید.

4-تنظیم نادرست

شفت‌های خم‌شده، شانه‌های خارج از مربع شفت، فاصله‌های خارج از مربع و نصب نادرست به دلیل شل بودن اتصالات می‌تواند منجر به گرمای بیش‌ازحد و خرابی جداکننده منجر شوند.

5-برینلینگ کاذب

حرکت سریع ساچمه ها در یک مسیر آزاد درحالی‌که تجهیزات به دور از روانکاری هستند و عدم چرخش یاتاقان که اجازه نمی‌دهد تا روان کننده تازه به محل برگردد، منجر به ایجاد برینلینگ کاذب و خرابی بیرینگها خواهد شد.

6-خوردگی

رطوبت، اسید، گریس با کیفیت پایین، بسته‌بندی ضعیف و تراکم ناشی از دمای بیش‌ازحد، می‌تواند باعث خوردگی در بلبرینگ‌ها شود.

7-آسیب الکتریکی

یکی دیگر از عوامل  عملکرد نادرست بلبرینگ‌ها آسیب الکتریکی است.  عبور مداوم جریان متناوب یا مستقیم، حتی با جریان کم، می‌تواند به آسیب الکتریکی منجر شود. با استفاده از یاتاقان‌های عایق‌بندی شده، از ورود جریان‌های الکتریکی به داخل یاتاقان جلوگیری نماید.

8-طول عمر زیاد بلبرینگ

ورقه شدن اغلب نتیجه فشار بیش‌ازحد، حلقه داخلی تنگ و استفاده از بلبرینگ بیشتر از عمر در نظر گرفته برای آن‌هاست.

9-درجه حرارت بالا

گرمای بیش از حد به طور کلی نتیجه دمای بیش از حد کار و روانکاری نادرست است. درجه حرارت بالا باعث پاک شدن گریس و کاهش راندمان روغن می‌شود. در شرایط درجه حرارت بالا، اکسیداسیون می‌تواند منجر به از بین رفتن روغن‌های روان کننده از گریس شود و یک صابون خشک و پوسته‌پوسته باقی می‌ماند. درجه حرارت بالاتر همچنین سختی فلز را کاهش می‌دهد و باعث نارسایی اولیه گردد.

10-بار بیش از حد

قرار دادن بار بیش از حد بر روی یاتاقان نیز یکی دیگر از دلایل اصلی خرابی در بلبرینگ‌ها محسوب می‌شود.

11-ذخیره‌سازی و رسیدگی نادرست

در کنار سایر عوامل عملکرد نادرست بلبرینگ‌ها  ذخیره‌سازی نادرست در انبار می‌توانید بسیار مؤثر باشد، ذخیره‌سازی نادرست در انبار یاتاقان‌ها را در برابر رطوبت و گردوغبار قرار می‌دهد. برای جلوگیری از این امر یاتاقان را در دمای اتاق نگهداری کنید و با قرار دادن یک پوشش روی یاتاقان آن‌ها همیشه تمیز می‌مانند و طول عمر آن‌ها زیاد می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از خرید بلبرینگ در انواع برندها از جمله بلبرینگ skf با بهترین کیفیت و استعلام قیمت می توانید با کارشناسان مجرب تأمین دیباپارت تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

شما عزیزان می توانید در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان مجرب دیباپارت تماس بگیرید.