انواع بلبرینگ

معرفی انواع بلبرینگ

بلبرینگ قطعه‌ای است در صنعت که بار را از لایه‌های خارجی گرفته به گوی‌ها منتقل می‌کند تا دستگاه از معایبی چون خوردگی، ساییدگی، خراشیدگی و غیره محفوظ گردد. بر اساس نوع فشاری که بر دستگاه وارد می‌شود انواع بلبرینگ متفاوتی در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. بارهایی که بر بلبرینگ وارد می‌شود و در انتخاب نوع آن برای دستگاه مؤثر است این بارها شامل: 1- بارهای استاتیکی این نوع بار به‌صورت ثابت، ارتعاشی و ضربه‌ای روی این قطعه اعمال می‌شود که در صورت افزایش بیش از حد مجاز بار تغییر شکل دائمی بر روی اجزای غلتشی و یا شیار کنس های بلبرینگ ایجاد می‌شود. 2- بارهای دینامیکی هنگامی که نوع بار وارد شده بر دستگاه به‌صورت شعاعی باشد و یا به‌صورت محوری به این نوع بارهای دینامیکی گفته می‌شود.

کاربرد بلبرینگ

کاربرد بلبرینگ بسیار وسیع بوده و امروزه بلبرینگ یکی از بهترین و پرکاربردترین لوازم مورد استفاده جهت کارخانجات، ماشین‌آلات و صنایع و… می‌باشد. به‌طورکلی بلبرینگ جزو یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر محسوب می‌شوند که در صنایع و لوازم ساختمانی، در کارخانجات، ماشین‌آلات صنعتی، سیستم حمل نقل زمین، هوایی، دریایی، دستگاه‌های خودپرداز اتومبیل‌ها، موتورسیکلت‌ها، اسکیت‌های چرخ‌دار، آسانسورها، پله‌های برقی، تجهیزات پزشکی، تصویربرداری، ابزارهای جراحی، ابزارهای صنعتی مانند دریل، بالابرها، دوربین‌های چرخشی، هارددیسک‌های کامپیوتر، دی‌وی‌دی رایتر، ریل کمدها، حتی اسپینرهای دستی نیز از بلبرینگ استفاده می‌شوند. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر از بلبرینگ skf پیشنهاد می شود حتما آن را مطالعه نمایید.

چند نوع از انواع بلبرینگ

1- بلبرینگ‌های شیار عمیق

این بلبرینگ دارای شیار ساچمه عمیق و یکپارچه بوده و ساچمه و شیار در آن مطابقت هندسی کاملی داشته، به‌طوری‌که علاوه بر تحمل بار شعاعی، بار محوری را نیز از هر دو طرف تحمل می‌کند؛ که به سه شکل: شیار عمیق دوتایی، لقی محوری و بار اولیه برینگ‌های دوتایی، شیار عمیق با شیار ساچمه خور

2- بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای

حلقه‌های داخلی و بیرونی این نوع یاتاقان نسبت به یکدیگر زاویه‌ای را ایجاد می‌کنند که امکان تحمل بارهای شعاعی و محوری همزمان را توسط آن‌ها فراهم می‌نمایند. هر قدر زاویه تماس بلبرینگ بزرگ‌تر شود، قدرت تحمل بار محوری آن بیشتر می‌گردد. انواع مختلف تماس زاویه‌ای: یک ردیفه، دو ردیفه، بلبرینگ‌های با چهار نقطه تماس

3- بلبرینگ‌های خودتنظیم

این نوع قطعه دارای دو ردیف ساچمه با یک حلقه بیرونی مشترک می‌باشد که شیار ساچمه در آن به‌صورت منحنی بوده و این باعث ایجاد خاصیت خودتنظیم بلبرینگ در مواقع انحراف و ناهمراستایی شافت می‌گردد. درصورتی‌که قدرت تحمل بار این نوع بلبرینگ کافی نباشد، می‌توان از رول برینگ‌های بشکه‌ای که دارای خاصیتی مشابه هستند استفاده کرد.

4- بلبرینگ‌های ایگرگ

این نوع بلبرینگ نوع تغییریافته بلبرینگ‌های شیار عمیق‌اند و بسته به روش تثبیت شافت به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از جمله کاربردهای این نوع بلبرینگ برای چرخش شافت مورد استفاده قرار می‌گیرد حلقه داخلی این کار به دو صورت کشیده از یک سمت و دو سمت می‌باشد که محفظه‌های آن در دو نوع چدنی و فولادی می‌باشد.

5- بلبرینگ‌های کف گرد

این نوع از انواع بلبرینگ با دو جنس فولادی و برنجی ساخته‌شده است که به‌صورت یک ردیف و دو ردیف ساخته‌شده است. این نوع کار برای موقعیت دهی محوری شافت و تحمل بار فقط از یک طرف مناسب است و هرگز بار وارد شده شعاعی را نمی‌تواند تحمل کند این کار دارای ساچمه، یک واشر محفظه با شیار ساچمه می‌باشد. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر از انواع برندهای بلبرینگ از جمله بلبرینگ skf و … با بهترین کیفیت و قیمت می توانید با کارشناسان مجرب تأمین دیباپارت تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

شما عزیزان می توانید در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان مجرب دیباپارت تماس بگیرید.