پمپ های آب شور دریا

پمپ‌های دوار برای بسیاری از کارخانه‌های صنعتی، به ویژه آن‌هایی که با سیالات ویسکوزیته بالا مانند روغن موتور کار می‌کنند، تجهیزات حیاتی هستند. درک نحوه عملکرد پمپ های دوار هنگام انتخاب نوع صحیح پمپ صنعتی برای نیازهای کارخانه شما و اطمینان از عملکرد صحیح آن مهم است.

پمپ های آب شور دریا

پمپ آب شور دریا یک پمپ همه کاره است که از مکانیزم داخلی برای فشار دادن سیال از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می کند. دو دسته اصلی پمپ های دوار وجود دارد: تک روتور و چند روتور. انواع مختلفی از پمپ های دوار وجود دارد که بر اساس عنصر پمپاژ داخلی آنها در این دو دسته اصلی دسته بندی می شوند. پمپ های روتاری را می توان با بسیاری از انواع سیالات از جمله سیالات با ویسکوزیته بالا استفاده کرد و آنها را از سایر پمپ ها متمایز می کند. این پمپ‌ها نسبتاً کوچک هستند و کارایی فوق‌العاده‌ای دارند و بدون توجه به فشار ورودی، جریان خروجی ثابتی را ارائه می‌دهند.

پمپ های آب شور دریا چگونه کار می کنند؟

پمپ های آب شور دریا از یک نقطه ورودی، عنصر پمپاژ (لوب، پیچ، چرخ دنده یا پره) و یک نقطه خروجی تشکیل شده اند. سیال از طریق نقطه ورودی وارد پمپ می شود. هنگامی که سیال وارد پمپ می شود، چرخش عنصر پمپاژ فشار ایجاد می کند که سپس سیال را با سرعت جریان ثابت از طریق نقطه خروجی فشار می دهد.

دیبا پارت یکی از تأمین کننده های ابزار دقیق و صنعتی است که نمایندگی بلبرینگ در تهران می باشد و میتوانید در خرید خود بدون هیچ نگرانی خرید خود را انجام دهید زیرا تمامی محصولات خود را با ضمانت به فروش می رساند.

انواع پمپ های دوار

پمپ های دوار بر اساس عناصر پمپاژ داخلی خود دسته بندی می شوند و از آنجایی که نیازهای مختلف به بهترین وجه برای عناصر پمپاژ خاص مناسب است، انتخاب عنصر صحیح بسیار مهم است. برخی از انواع اصلی عبارتند از:

  • پمپ پره ای دوار:

این پمپ ها از مکش برای کشیدن سیال به داخل پمپ استفاده می کنند. هنگام چرخش روتور، پره ها به داخل و خارج می شوند و مایع را به دام می اندازند و آن را به نقطه خروجی می برند. انقباض فضا، مایع را از طریق نقطه خروجی از پمپ خارج می کند. پمپ‌های پره‌ای چرخشی با مایعات چسبناک سبک‌تر به خوبی کار می‌کنند و در سرویس روغن‌کاری و جداسازی مخزن استفاده می‌شوند.

  • پمپ دنده ای:

پمپ دنده ای از دو چرخ دنده خار استفاده می کند که به هم متصل شده و در جهت مخالف می چرخند. همانطور که چرخ دنده ها می چرخند و برخی از دندانه ها از هم جدا می شوند، مکشی ایجاد می کنند که مایع را به داخل پمپ می کشد. مایع توسط دندانه‌های چرخ دنده حمل می‌شود و هنگامی که دندانه‌های چرخ‌دنده دوباره به هم متصل می‌شوند، از نقطه خروجی عبور می‌کنند.

  • پمپ اسکرو:

انواع مختلفی از پمپ های اسکرو وجود دارند که با تعداد و گام پیچ ها مشخص می شوند. در حالی که برخی از مشخصات ممکن است بر اساس تعداد مارپیچ پمپ متفاوت باشد، پمپ های اسکرو مایع را از طریق چرخش مارپیچ ها حمل می کنند. با چرخش مارپیچ ها، مایع به داخل پمپ کشیده می شود و بین رزوه های مارپیچ حرکت می کند. سیال از وسط پمپ مارپیچ خارج می شود. پمپ های اسکرو اغلب در کشتی ها برای پمپاژ سوخت استفاده می شوند.

نکات عیب یابی

اگر در پمپ های آب شور دریا خود با مشکل مواجه شدید، این نکات را برای از سرگیری عملکرد عادی پمپ خود امتحان کنید.

پمپ کارکرد خود را از دست می دهد.

ابتدا مطمئن شوید که ذخایر مایع شما تمام نشده است. اگر منبع مایع شما هنوز پر است، نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید پمپ شما نشتی هوا در لوله کشی ایجاد نکرده است و خط بای پس مایع ورودی شما را گرم نمی کند.

پمپ انرژی زیادی مصرف می کند.

اطمینان حاصل کنید که ویسکوزیته مایع شما بالاتر از حد انتظار شما نباشد. یک مایع با ویسکوزیته بالاتر می تواند قدرت بیشتری را برای عملکرد پمپ مصرف کند. همچنین، بررسی کنید که عنصر چرخان ناهمتراز نباشد.

پمپ خروجی پایینی دارد.

عناصر کاملاً کاربردی کلید عملکرد بهینه پمپ های آب شور دریا هستند. نگاهی بیندازید و مطمئن شوید که هیچ گرفتگی، خطوط باز یا قطعات فرسوده وجود ندارد. هر عنصر نشتی و آب بندی شل را تعویض کنید.

صدای پمپ بیشتر از حد معمول است.

هر پیچ و مهره شل را ببندید و مطمئن شوید که لوله کشی به درستی پشتیبانی می شود. همچنین، اطمینان حاصل کنید که پمپ و درایور به درستی در یک راستا قرار دارند، و اگر اینطور نیست، مطمئن شوید که آنها را دوباره تنظیم کنید تا از آسیب به عنصر پمپاژ جلوگیری شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از محصولات دیگر دیبا پارت (فلنج صنعتی، بلبرینگ و …) تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

شما عزیزان می توانید در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان مجرب دیباپارت تماس بگیرید.