تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ

بلبرینگ، بیرینگ های ضد اصطکاک، از نوع توپی یا رول، وسیله‌ای مکانیکی برای مقابله با بارهای شعاعی و محوری در شفت های دوار و رفت و برگشتی فراهم می‌کنند. این مقاله هر دو نوع را به اختصار توضیح می‌دهد، سپس به چند نمونه اشاره می‌کند که در آن یک نوع ممکن است بر دیگری انتخاب شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مختلف بلبرینگ، با راهنمای خرید بلبرینگ ما مشورت کنید.

بلبرینگ

یک بلبرینگ معمولی شامل شیار های داخلی و خارجی، تعدادی عناصر کروی شکل است که توسط یک حامل از هم جدا شده‌اند، و اغلب، سپرها ویا مهر و موم‌هایی که برای جلوگیری از ورود کثیفی و چربی طراحی شده‌اند. هنگامی که نصب می‌شود، قسمت داخلی اغلب به آرامی روی آن فشار داده می‌شود. یک شفت و کنس بیرونی در یک کیس قرار میگیرد. طرح هایی برای حمل بارهای شعاعی خالص، بارهای محوری خالص (تراست) و بارهای شعاعی و محوری ترکیبی در دسترس هستند.

بلبرینگ ها به عنوان تماس نقطه ای توصیف می شوند. یعنی هر توپ در یک تکه بسیار کوچک با کنس تماس می گیرد در تئوری یک نقطه. بلبرینگ ها به گونه ای طراحی شده اند که تغییر شکل جزئی توپ هنگام غلتش به داخل و خارج از ناحیه بار از نقطه تسلیم ماده تجاوز نکند. توپ تخلیه شده به شکل اولیه خود بازمی گردد. بلبرینگ ها عمر بی نهایت ندارند. در نهایت، آنها به دلیل خستگی، پوسته پوسته شدن یا دلایل دیگر شکست می خورند. آنها بر اساس آماری با عمر مفید طراحی شده اند.

تولید کنندگان بلبرینگ های شعاعی تک ردیفی را در چهار سری در طیف وسیعی از اندازه های سوراخ استاندارد ارائه می دهند. بلبرینگ های تماس زاویه ای برای تحمل بار محوری در یک جهت طراحی شده اند و ممکن است دو برابر شوند تا بار را در دو جهت تحمل کنند.تراز شفت و بلبرینگ ها نقش مهمی در عمر بلبرینگ دارند. برای ظرفیت ناهماهنگی بالاتر، از بلبرینگ های خود تراز استفاده می شود.

برای افزایش ظرفیت بار شعاعی، حامل یاتاقان حذف می شود و فضای بین کنس ها با هر تعداد توپ پر می شود به اصطلاح بلبرینگ کامل مکمل. سایش در این بلبرینگ ها بیشتر از آنهایی است که از حامل استفاده می کنند ، زیرا بین عناصر نورد مجاور ساییده می شود.

در کاربردهای حیاتی که فرسودگی شفت یک نگرانی است – برای مثال دوک‌های ابزار ماشین – ممکن است بلبرینگ‌ها از قبل بارگذاری شوند تا هر گونه فضای خالی را در مجموعه بلبرینگ‌هایی که قبلاً به شدت لود شده است، بگیرند.

بلبرینگ skf (اس کا اف) یکی از معروف ترین برندهای بلبرینگ در سراسر دنیا محسوب می شود که دیبا پارت نمایندگی این برند در ایران است و با خیال راحت می توانید از این فروشگاه خرید خود را انجام دهید.

رولبرینگ

رولبرینگ که به طور مشابه به عنوان بیرینگ ساخته می شوند، به جای تماس نقطه ای تماس خطی دارند، که ظرفیت بیشتر و مقاومت در برابر ضربه بالاتر را ممکن می کند. خود رول ها به اشکال مختلفی مانند استوانه ای، کروی، مخروطی و سوزنی هستند. رولبرینگ استوانه ای فقط بارهای محدودی را تحمل می کنند. رولبرینگ‌های کروی می‌توانند ناهماهنگی و نیروی بیشتری را در خود جای دهند و وقتی دو برابر شوند، در هر جهت تحمل می‌شوند. رولبرینگ های مخروطی می توانند بارهای قابل توجهی را مدیریت کنند. رولبرینگ سوزنی، نوعی از ی رولبرینگ غلتکی استوانه‌ای، می‌توانند بارهای شعاعی بالایی را برای اندازه‌شان تحمل کنند و می‌توانند به عنوان رولبرینگ سوزنی ساخته شوند.

رولبرینگ های غلتکی به صورت طرح های کامل در دسترس هستند و رولبرینگ های سوزنی تقریباً همیشه از این سبک خواهند بود. رولبرینگ های سوزنی به ویژه در حرکات رفت و برگشتی موثر هستند، اما اصطکاک به دلیل مالش غلتک در برابر غلتک بیشتر خواهد بود.

هنگام استفاده از رولربرینگ های استوانه ای روی شفت هایی با ناهماهنگی زاویه ای، ترجیح داده می شود از دو رولبرینگ کوتاه پشت سر هم به جای یک غلتک بلند استفاده کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از انواع محصولات، با نمایندگی بلبرینگ تماس بگیرید.

رولبرینگ یا بلبرینگ؟

به عنوان یک قاعده کلی، بلبرینگ ها در سرعت های بالاتر و بارهای سبک تر از رولبرینگ ها استفاده می شوند. رولبرینگ ها تحت ضربه و بارگذاری ضربه ای عملکرد بهتری دارند.

بلبرینگ ها معمولاً به صورت مجموعه فروخته می شوند و به سادگی به عنوان واحد جایگزین می شوند. غلتک ها اغلب می توانند جدا شوند و یا کنس های بیرونی یا داخلی، به صورت جداگانه تعویض شوند. خودروهای دیفرانسیل عقب از چنین ترتیباتی برای چرخ های جلو استفاده می کنند. مزیت این طراحی این است که می توان کنس ها را روی شفت ها و محفظه ها منقبض کرد تا مجموعه های دائمی ایجاد شود بدون اینکه آسیبی به خود غلطک ها وارد شود.

بلبرینگ‌های تک ردیفه استاندارد شده‌اند و می‌توانند به جای یکدیگر در میان تولیدکنندگان مورد استفاده قرار گیرند. رولبرینگ ها به طور رسمی کمتر استاندارد شده اند، بنابراین یک مشخص کننده باید با کاتالوگ سازنده مشورت کند تا کاتالوگ مناسب برای برنامه را انتخاب کند.

بلبرینگ ها با مقدار مشخصی فاصله داخلی تولید می شوند. هرگونه ناهماهنگی که صرفاً یک ساچمه را از موقعیت خارج می کند و این فاصله داخلی را از بین می برد، نباید تأثیر زیادی بر عمر بلبرینگ داشته باشد. رولبرینگ ها نسبت به انحراف زاویه ای حساس تر هستند. به عنوان مثال، بلبرینگی که با سرعت متوسط و با تناسب نسبتاً کم کار می‌کند، ممکن است با انحراف زاویه‌ای به اندازه 0.002 تا 0.004 اینچ بین بلبرینگ و شفت با موفقیت کار کند. در مقایسه، یک رولبرینگ استوانه ای ممکن است دچار مشکل شود، اگر ناهماهنگی از 0.001 اینچ بیشتر شود. رولبرینگ بالااستفاده می شود.

مقالات مرتبط

شما عزیزان می توانید در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان مجرب دیباپارت تماس بگیرید.